01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
08 recoil artykuły


Liquid Biography
Official Liquid Press Release
2000

***

Woda, alkohol, krew, łzy, adrenalina, pot... Woda może zmienić się w lód. Alkohol może zmienić sytuację. Twoje życie uzależnione jest od cieczy.

Diamanda Galas, Nicole Blackman, Samantha Coerbell, Rosa Torras, The Golden Gate Jubilee Quartet są siłą napędową LIQUID - jak do tej pory najbardziej żarliwego i napawającego niepokojem albumu RECOIL.

LIQUID, następca wydanego w 1997 roku albumu 'Unsound Methods', dysponuje silnym, hipnotycznym ładunkiem pokus osadzonym w gobelinie utkanym z pożądania, furii a nawet przemocy. Osią, na której zawieszono cały ten gobelin, jest 'Black Box' - dwuczęściowy utwór zainspirowany wypadkiem lotniczym, którego Alan Wilder był naocznym świadkiem i na skutek którego sam o mały włos nie zginął.

Kiedy 'Black Box Part One' dobiega końca, zostajemy umieszczeni wewnątrz głowy mężczyzny - pilota zmuszonego do konfrontacji z nieuchronnością. Życie pilota przemyka w jego podświadomości niczym film, a fabuła 'LIQUID' toczy się w momentach, w których przesuwający się obraz wstrzymywany jest na skutek wzmożonego przebiegu wydarzeń, po czym stan umysłu pilota powraca do teraźniejszości, by za chwilę ponownie odpłynąć w kierunku fragmentarycznych wspomnień z przeszłości. Niekiedy te wspomnienia są piękne, niekiedy wręcz przeciwnie. Ciecz. Jego wspomnienia są cieczą.

'RECOIL to nieustannie mutująca rzecz' - mówi Wilder. ' Zawsze zaczynam z pustymi płótnami, rodzajem układanki, do której - jeśli chcesz ją ułożyć - musisz wykonać najpierw wszystkie klocki. Nie ma żadnych zasad czy narzuconych z góry reguł. Obowiązują jedynie narzucone przez samego siebie granice emocjonalne. Ufam bezgranicznie tej intuicji.'

Pierwsza sesja nagraniowa LIQUID z udziałem gości odbyła się wiosną 1998 i sprowadzała się do nagrania ścieżek rytmicznych jako materiału wyjściowego. Do studia Wildera zostali zaproszeni Steven Monthy (perkuja), Dean Garcia (bas) oraz Merlin Rhys-Jones (gitara). Alan: 'Poprosiłem ich o pokombinowanie z całym zakresem różnych styli i temp. Nagraliśmy wtedy 2,5-godzinny materiał zanim przeniosłem wszystko do systemu ProTools.'

Po wielu cięciach i klejeniach, Wilder dorzucił niezwykłą mieszankę swoich elektronicznych orkiestracji do konstruowanego właśnie, odbierającego odwagę szkieletu albumu, po czym wciągnął do swojej sieci poszczególnych wokalistów. Casting do LIQUID nadał odcień kierunkowi, w jakim podążył album:

'To jak konieczność rozwiązania zagadki, w której musisz nadać sens temu, co do projektu wnoszą inni i w jaki sposób ich słowa łączą się z naturą muzyki. Nie narzuciłem żadnych granic, ponieważ wiedziałem, że dobór odpowiednich ludzi spowoduje ewolucję czegoś racjonalnego. Pozostawiłem ich przy ich własnych stylach a ogólnej koncepcji albumu pozwoliłem za tymi stylami swobodnie podążać.'

Znana na całym świecie, nagrywająca dla MUTE Diamanda Galas użyczyła swojego wokalu do utrzymanego w klimacie bluesowo-południowego voodoo utworu 'Strange Hours', pierwszego singla z albumu LIQUID. Dzięki swojej czterooktawowej skali głosu i niezrównanej wrażliwości, sesja nagraniowa z udziałem Diamandy zaowocowała różnorodnym i eklektycznym wyborem materiału.

Zawsze chciałem mieć szansę na współpracę z pełni wykształconą, klasyczną śpiewaczką, a Diamanda posiada nadzwyczajną i unikalną rangę stylów śpiewania. Diamanda zwykła pracować bez większego przygotowana, co bardzo mi odpowiadało, jako że chciałem, by przede wszystkim improwizowała. Myślę, że kawał roboty, jaki Diamanda odwaliła na 'LIQUID', kompletnie różni się od tego wszystkiego, co zrobiła przedtem'

Ponadto Diamanda udzieliła się jako głos dodatkowy w 'Vertigen' - być może najbardziej awangardowym utworze na albumie oraz 'Jezebel' - ognistej opowieści o babilońskiej nierządnicy.

Nicole Blackman, melodeklamująca wykonawczyni z Nowego Jorku, udzielała się w rozmaitych projektach muzycznych, z których najbardziej znaczący jest jej udział w niepokojącym 'Dead Inside' - albumie formacji Golden Palominos. Poza tym Nicole nagrywała z Billem Laswellem, grupą Scanner i KMDFM. 'Wszystko o czym piszę, nasycone jest nieco drażliwością' - wyjaśnia, 'a najbardziej intrygują mnie historie ludzi posiadających dziwny urok.' Nicole pojawia się w trzech LIQUID'owych utworach, włączając jadowity 'Want'.

'Podobało mi się, co słyszałem na 'Dead Inside' - wyjaśnia Wilder. 'Chciałem jednak wycisnąć z Nicole inne, bardziej dynamiczne jej możliwości. Poza tym według mnie głos Nicole był w pewien sposób 'pogrzebany' na albumie Golden Palominos, więc byłem zdecydowany na to, by u mnie został on uwydatniony i odegrał naprawdę ważną rolę.'

Wilder i inżynier dźwięku PK o mało co nie doprowadzili Nicole do krawędzi wyczerpania, każąc jej biegać naokoło studia, by takim wysiłkiem wzbudzić autentyczne dyszenie, które zostało wykorzystane w nasiąkniętym erotyzmem, chłodnym utworze 'Breath Control'. 'Nicole zażądała, abym opuścił studio, kiedy PK dokonywał nagrywania jej wokali do utworu 'Chrome' - śmieje się Wilder. Nicole okazała się prawdziwym klejnotem w koronie, ponieważ cała jej praca wydawała się posiadać atmosferę, która uchwyciła esencję albumu.

'Jedyną zasadą, którą kieruję się podczas współpracy' , mówi Blackman, 'jest świadomość tego, że łączy nas wspólny kierunek czy styl ale nasze referencje są na tyle odmienne, że będziemy się wzajemnie inspirować i wzajemnie będziemy rzucać sobie wyzwanią. Myślę, że LIQUID uwydatnia moje możliwości wokalne lepiej niż jakakolwiek inna płyta, jaką nagrałam.'

Samantha Coerbell - rodowita nowojorka z trinidadowymi korzeniami, od roku 1991 aktywnie udziela się na nowojorskiej scenie poetyckiej występując z wieloma muzykami i pisarzami. Po usłyszeniu Samanthy na jednej z kompilacji Alan był pod wrażeniem jej niezwykłego podejścia do poezji oraz opisowego języka.

'Numer w jej wykonaniu natychmiastowo przykuł moją uwagę. Nie tylko słowa, ale także sposób mówienia wyraźnie odstawał od tłumu i byłem pewny, że jej styl będzie pasował do projektu. Po rozmowie wysłałem jej CD z trzema utworami w wersjach roboczych, żeby zobaczyć, czy dałaby radę napisać coś do tej muzyki.'

'Kiedy zadzwonił Alan, byłam tak zaskoczona, że nawet mu nie powiedziałam, iż przerwał moją kąpiel. Tak więc odbyliśmy półgodzinną pogawędkę podczas której siedziałam w wannie' - wspomina Samantha. 'Nie wiedziałam, czego się spodziewać, niemniej nastoletnie wspomnienia, które w tym momencie ożyły spowodowały, że byłam bardzo podekscytowana moc spotkać kogoś, kto miał udział w moim rozwoju. Poświęciliśmy kilka miesięcy na wymianie muzyki i tekstu, żeby zobaczyć, w jakim kierunku to wszystko idzie.' Klaustrofobiczne, miejskie opowieści Samanthy są zawarte w utworach 'Last Call For Liquid Courage' oraz 'Supreme'.

Historia tego, w jaki sposób doszło do współpracy Rosy z RECOIL może zainspirować wszystkich oddanych fanów muzyki. Rosa jest mieszkającą w Barcelonie fanką RECOIL, która odpowiedziała na prośbę Alana dotyczącą nadsyłania materiałów zawierających siebie samych mówiących w swoim ojczystym języku. Jej katalońska proza pojawia się w utworze 'Vertigen'.

Fascynujący acz prawdziwie wytrącający z równowagi LIQUID stanowi słuchową równowartość niepokojącego filmu. Odurzające krajobrazy dźwiękowe Wildera wzniecają tumany tego samego, mrocznego pyłu jakie zwykli wzniecać David Lynch czy Nine Inch Nails. Jednak podczas gdy inni wbijają swój przekaz za pomocą siły, podejście Alana jest lżejsze i bardziej subtelne. Zadaniem LIQUID jest przeniknięcie do twojego umysłu i drążenie dziur w twojej psychice - niezwykła misja dla nie tak cichych przemyśleń w towarzystwie czyjejś mrocznej strony.

***