01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
02 recoil biografia


There's blood on the line... part 02
część 01 | 02

Do nagrania tego wydanego w 1991 roku krążka Alan zwerbował po raz pierwszy wokalistów. Zaproszenie Moby'ego, Toni Halliday i Douglasa McCarthy'ego było dla RECOIL znacznym posunięciem naprzód. Wtedy także wydano pierwszego singla RECOIL - alanowy cover klasyka Alexa Harveya, 'Faith Healer'.

W okresie 1992-93 Alan powrócił do swych obowiązków w zespole i grupa nagrała album 'Songs Of Faith And Devotion'. Spotkawszy się z uznaniem, płyta podbiła listy w Wielkiej Brytanii, USA i Niemczech oraz większości pozostałych krajów. Razem z przebojami jak 'I Feel You, 'Walking In My Shoes', 'Condemnation' i 'In Your Room' grupa wybrała się na najbardziej ryzykowną jak dotychczas trasę trwającą wyczerpujące 15 miesięcy.

Depeche Mode 1993

Wspierana przez będących pomysłem fotografa zespołu - Antona Corbijna - siedem ekranów telewizyjnych, dwie śpiewaczki gospel oraz użyte również po raz pierwszy żywe bębny, za którymi zasiadł Alan, trasa Devotional okazała się ich najlepszą i.... najgorszą zarazem. Mimo iż grupa sięgnęła szczytów sukcesu, sama zapędziła się w pułapkę - aspekty życia w tak szybkim tempie trwale odbiły się na każdym z członków zespołu. Myśl o nagraniu kolejnej płyty i przejścia przez to wszystko jeszcze raz było dla Alana zadaniem nie podjęcia - zaczął myśleć o opuszczeniu grupy.

Devotional Tour

Pierwszego czerwca 1995 Alan podjął ostateczną decyzję o odejściu z zespołu. W tym celu wystosował specjalne oświadczenie, którego treść (wersja oryginalna i polski przekład) znajdziesz tutaj.

Wolny od zobowiązań w zespole i będąc w końcu w stanie równowagi z życiem osobistym, Alan mógł skupić się wyłącznie na RECOIL. We wrześniu 1996 roku zaczął pracę w swoim własnym studiu, 'Thin Line' stopniowo składając do kupy wytrącające z równowagi elementy, które ostatecznie stały się płytą 'Unsound Methods'. Podobnie jak ostatnim razem, Alan wciągnął do swojej sieci intryg kilku współpracowników. Efekt końcowy okazał się imponujący jak nigdy dotąd.

Nowa muzyka RECOIL zdawała się być odległa od poprzedniej płyty Alana, lecz jednocześnie wsiadła na tym przystanku, na którym wysiadł 'Songs Of Faith And Devotion'. W porównaniu z mającym funkcje 'wypełniacza' stylem wokalnym na 'Bloodline'tym razem zaproszeni wokaliści odegrali znacznie większą rolę będąc wysuniętymi bardziej na pierwszy plan. Na 'Unsound Methods' swojego głosu użyczyła Maggie Estep - poetka z Nowego Jorku i Siobhan Lynch, która została zauważona przez Alana dzięki swojemu materiałowi demo.Pojawił się tu także Douglas McCarthy oraz Hildia Cambell, która pracowała już z Alanem jako śpiewaczka gospel na trasie Devotional. Indywidualny styl każdej z tych osób przyczynił się do powstania zaskakująco oryginalnej i urozmaiconej kolekcji.

Alan Wilder 1997

Praca w ten nietypowy sposób udostępniła Alanowi znacznie większą swobodę wyrazu i umożliwiła mu nieograniczony dostęp do wszystkich jego ulubionych muzycznych rejonów. Składające się na 'Unsound Methods' dziewięć nie dających spokoju, dusznych utworów pokazuje mroczny świat RECOIL lat 90-tych. Ten bardziej organiczny styl uwzględnia każdy muzyczny gatunek od trip-hopu po gospel dotycząc jednocześnie tematu obsesji pod każdą postacią.

Na przełomie maja i czerwca 1998 roku Alan wspólnie ze swoja żoną Hepzibah Sessa uruchomił oficjalną witrynę internetową RECOIL, SHUNT. Niezwykle popularna okazała się sekcja 'Forum' - interaktywna platforma stworzona specjalnie dla fanów RECOIL.

Tymczasem nieco wcześniej, bo wiosną 1998, odbyła się pierwsza sesja nagraniowa albumu 'Liquid'. Sprowadzała się do nagrania ścieżek rytmicznych jako materiału wyjściowego. Do 'Thin Line' zostali zaproszeni tym razem Steven Monthy , Norman Wattroy (bas) oraz członek formacji Blockheads, Merlin Rhys-Jones.

Alan: "Poprosiłem ich o pokombinowanie z całym zakresem różnych styli i temp. Nagraliśmy wtedy 2,5-godzinny materiał zanim przeniosłem wszystko do systemu ProTools."

Ostatecznie jednak Alan nie użył żadnego z zapisu basu Normana, korzystając zamiast tego z usług i unikalnego stylu Deana Garcii, członka duetu Curve, którego druga połowa - Toni Halliday, wystąpiła na albumie 'Bloodline'. Dean przybył do rezydencji państwa Wilderów z cała swoją rodziną, to znaczy żoną, dwojgiem dziećmi i olbrzymią kolekcją zabawek, które -jak mówi Alan - "do dziś są znajdywane w różnych dziwnych miejscach". Po zaimprowizowaniu linii basowych do kilku utworów, nagrania Deana zostały pocięte i przearanżowane celem użycia jako dodatkowy bas w kilku innych utworach.

Alan Wilder 2000

Alan: "Cały ten pomysł z próbą wyszukania punktu wyjściowego dla albumu był interesującym doświadczeniem, ale nie mógłbym powiedzieć, że zadowalającym w 100%, jako że był dość drogi i wiele materiału tak naprawdę nie różniła się od siebie w wystarczającym stopniu i jednocześnie pozwalającym coś z nim robić. Ostatecznie użyłem sporo perkusji Monthy'ego i większość ciekawszych momentów Merlina. Norman - mimo tego, iż był biegły technicznie - był zbyt skomplikowanym basistą jak na mój gust. Dean natomiast przeciwnie - był bardzo prostolinijny i miał niezłe 'czucie'. Dean posiada umiejętność zagrania najprostszej linii basowej naprawdę sexy."

Ostatnim człowiekiem gościnnie udzielającym się na 'Liquid' był Reto Buhle, który poza tym, że jest dobrym przyjacielem Alana i Hep, pracując w Intercordzie (obecnie MUTE Germany) od wielu lat jest zaangażowany we współpracę z artystami nagrywającymi dla MUTE. Reto posługuje się znakomitą angielszczyzną, która w połączeniu z jego wyraźnym szwajcarskim akcentem, wydawała się pasować doskonale do narracji utworu 'Black Box'. Z drugiej jednak strony, oceniając po czasie, jaki zajęło mu opanowanie zdania 'The pilot said there was something on the radar' ('pilot powiedział, że coś było na radarze') zamiast uporczywego 'The peelot said there was something on the raaaadaaaar', można dojść do wniosku, iż poprawna wymowa nie jest jego najmocniejszą stroną - bynajmniej na razie.

Alan Wilder 2000

Alan wykorzystał głosy aż pięciu zupełnie nowych wokalistów. Tym razem na pokładzie znaleźli się Diamanda Galas, Samantha Coerbell i Nicole Blackman (obie wykonawczynie pochodzą z Nowego Jorku), The Golden Gate Jubilee Quartet (chórek gospel) oraz Rosa M.Torras (Rosa jest poetką a zarazem fanką RECOIL, na trop której Alan wpadł poprzez listę dyskusyjną SHUNT). Dodatkowo, w będącym częścią singla 'Strange Hours' utworze 'Don't Look Back' głosu użycza Sonya Aurora Madan z formacji Echobelly. Oprawą graficzną płyty oraz reżyserią teledysku do 'Strange Hours' zajął się Michael Willimas z INTRO.

'Liquid' - najbardziej żarliwy i napawający niepokojem album RECOIL jak do tej pory - ostatecznie ujrzał światło dzienne w marcu 2000 i spotkał się z ciepłym przyjęciem zarówno ze strony fanów, światowej krytyki, jak i znaczących ludzi 'z branży':

Alan: "Tuż przed rozpoczęciem trasy 'Fragility Tour' zostałem zaproszony przez Nine Inch Nails do wzięcia udziału w finalnej próbie w Film Studio we wschodnim Londynie i zostałem zapytany o zgodę na wykorzystywanie utworów RECOIL jako intro na ich koncertach."

Istotnie, kilka utworów z albumu 'Liquid' było granych przed koncertami Nine Inch Nails jako swoisty 'support'...

Alan Wilder 2000

Wiosną 1999 Alan zrealizował krótkie intro muzyczne do czołówki 'Secrets Of The Dead' - cyklu programów telewizyjnych kanału Channel 4. Jakiś czas potem muzykę RECOIL wykorzystano także w innym filmie. Tym razem rzecz nazywała się 'ID2' (drugi odcinek serii), dotyczyła kajakarstwa i została wyprodukowana i wyreżyserowana przez Richarda Bella (State Films). Film przeznaczony był dla telewizji, firm reklamowych i sklepów sportowych i zawierał muzykę pochodzącą z płyty 'Unsound Methods'. Od tej pory mniejsze lub większe fragmenty utworów RECOIL zaczęły gościć we wszelkiej maści spotach reklamowych, a nawet pełnometrażowych filmach ('Monkey Mask', 'The Hole'). Czyżby spełniło się jedno z życzeń Alana Wildera? :)

story to be continued...

część 01 | 02

***