01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
03 recoil dyskografia


Bloodline (5+6)

Bloodline

13 kwiecień 1992
MUTE Records
STUMM 94
C STUMM 94
CD STUMM 94

01 Faith Healer   05:59
02 Electro Blues For Bukka White   08:58
03 The Defector   08:02
04 Edge To Life   06:08
05 Curse   07:04
6) Bloodline   06:48
7) Freeze   07:28

Ten wydany w trzech formatach album na wersji winylowej nie zawiera utworu 'Freeze' - znajduje się on tylko na kasetach i płytach kompaktowych. Ponadto między utworami 'Electro Blues For Bukka White' i 'The Defector' oraz 'Curse' i 'Bloodline' znajdują się nie posiadające tytułów wstawki instrumentalne. Ciekawostką może być to, iż w tym drugim 'przejściu' Alan wykorzystał sample wokalne Diamandy Galas - demonicznej wykonawczyni nagrywającej dla MUTE.

W porównaniu z poprzednimi albumami RECOIL, 'Bloodline' jest olbrzymim krokiem naprzód. Zabawy z dźwiękiem ustąpiły miejsca dojrzałym, przemyślanym konstrukcjom brzmieniowym, które trzymają się z dala od wytyczonych przez komercyjne normy schematów. W klimacie wcześniejszych, instrumentalnych produkcji RECOIL utrzymane są właściwie tylko utwory 'The Defector' oraz 'Freeze', aczkolwiek w stosunku do poprzedników prezentują one o wiele wyższy, ambitniejszy poziom. Klimat 'The Defector' osadzony jest w dość mocno rozwiniętej konwencji 'Christmas Island' - utworu Alana, jaki znalazł się na stronie 'B' singla 'A Question Of Lust' Depeche Mode. 'Freeze' natomiast może przywodzić skojarzenia z takimi kawałkami Depeche Mode, jak 'Pimpf', 'Memphisto' czy 'Sibeling'. W 'The Defector' Alan wykorzystał, po uprzedniej 'obróbce', fragmenty dialogów z filmu 'Silence of the Lambs' (Milczenie Owiec) - słychać tu m.in. słowa: 'closer...', 'that is his nature', 'no no no no no', które pochodzą z tego właśnie obrazu. Natomiast monolog w języku włoskim pojawiający się pod koniec 'Edge To Life' to głos należący do Ippollity Santarelli, który został zaczepnięty z kompilacji teledysków Depeche Mode 'Strange'.

Po raz pierwszy kompozycje Alana przybrały charakter utworów w pełnym tego słowa znaczeniu - o ile dotychczas RECOIL opierał się wyłącznie na strukturach instrumentalnych, o tyle na 'Bloodline' pojawiają się zaproszeni wokaliści ożywiający alanowe krajobrazy dźwiękowe. Z drugiej jednak strony to właśnie muzyka RECOIL 'powołała do życia'  bluesmana Bukkę White'a, którego partie wokalne zarchiwizowanego utworu 'Shake'em on down' nabrały nowego oblicza dzięki pomysłowości i inwencji Alana ('Electro Blues For Bukka White') . Eksperymnet łączenia różnych styli nie tyczy zresztą tylko tego utworu - 'Curse', na przykład, to znakomite połączenie wykonywanych przez Moby'iego rapowanych partii wokalnych z niesamowitą, elektroniczną otoką alanowej muzyki. 'Atrakcją' tego nagrania jest otwierajacy go motyw 'oddychającego człowieka' - jest to prawdopodobnie ten sam element, jaki wykorzystano w utworze 'I Want You Now' Depeche Mode.

Otwierający 'Bloodline' utwór 'Faith Healer' jest tchniącą energetyczną mocą aranżacji Alana przeróbka kawałka nie istniejącej już grupy 'Alex Harvey Band' i został wydany jako pierwszy singiel w historii RECOIL. Jako drugi planowany byl 'Edge To Life', jednak z powodu ówczesnej pracy Alana nad nowym materiałem Depeche Mode (SOFAD), nie zrobiono żadnych remixów tego kawałka.

***

what the critics say:
01 Shout Fanzine review (1993)
02 Spanish Taster Fanzine review (1993)
03 Faith Healer Fanzine review (1994)
04 Missing Piece review (2002)