01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
05 recoil team


Douglas McCarthy

Douglas McCarthy był członkiem utworzonej w 1982 roku formacji Nitzer Ebb. Dzięki połączeniu industrialnych rytmów i porażających tematów utworów zespół sterroryzował brytyjską scenę taneczną. Wyjątkowa mieszanka energetycznego gniewu i militarystycznej symboliki utorowała grupie drogę do klubów tanecznych i hal koncertowych w całej Wielkiej Brytanii.

Douglas McCarthy

Po tym, jak w listopadzie 1986 roku Nitzer Ebb podpisało kontrakt z MUTE Records, wydał poprzedzony paroma singlami debiutancki album 'That Total Age'.

Mimo, ze drugą płytę zespołu zatytułowaną 'Belief' i wydaną w styczniu 1989 roku zrealizowano w zwężonym składzie osobowym zespołu (od tej płyty skladał się on z duetu Douglasa McCarthy'ego i Bona Harrisa), została ona oparta na znacznie udoskonalonym brzmieniu, głównie za sprawą producenta Depeche Mode, U2 oraz Nine Inch Nails - Marka 'Flooda' Ellisa. Pod jego nadzorem powstał w roku 1990 także następny album Nitzer Ebb - 'Showtime'. Kolejne dwie plyty - wydane w roku 1991 'Ebbhead' oraz 'Godhead' - zostały wyprodukowane przde wszystkim przez Alana Wildera i odniosły znaczny sukces w Europie i Stanach.

Po wydaniu w 1995 roku albumu 'Big Hit' Nitzer Ebb uległ rozwiązaniu i drogi McCarthy'ego i Harrisa rozeszły się. Wpływ zespołu jest jednak wyczuwalny w tworczości niektórych dzisiejszych tworców muzyki tanecznej / rockowej jak na przykład Prodigy czy The Chemical Brothers.

Douglas McCarthy na płycie 'Bloodline' użyczył swego głosu utworowi 'Faith Healer'. Jako wokalista udzielił się również na następnym albumie RECOIL, 'Unsound Methods', i zaśpiewał tam kawałki 'Incubus' oraz 'Stalker'.

***

Pytanie: Powiedz parę słów o sobie.

Odpowiedź: Urodziłem się w Londynie i dorastalem w Essex. Kiedy uczyłem się jeszcze w szkole, majac 15 lat wspólnie z Bonem Harrisem i Davidem Gooday'em założyłem zespół Nitzer Ebb. Nasz pierwszy koncert odbył się w klubie YMCA w Chelsford. W 1984 nakładem własnej wytwórni 'Power Of Voice Communications' wydaliśmy składający się z 4 utworów mini-album zatytułowany 'Isn't it funny how your body works?'. W 1986 podpisaliśmy kontrakt z MUTE Records w Anglii i Geffen Records w USA. Od 1987 do 1995 jako Nitzer Ebb wydaliśmy pięć płyt.

Nie mam muzycznego wykształcenia, co wyraźnie widać, kiedy słucha się moich utworów. Nauczyłem się jednak, jak tworzyć muzykę początkowo za pomocą syntezatorów i sequencerów, potem przy użyciu gitary.

Pytanie: Jak doszło do Twojego spotkania z Alanem?

Odpowiedź: Po raz pierwszy spotkałem sie z nim podczas europejskiej części trasy promujacej album Depeche Mode 'Music For The Masses'. Nitzer Ebb grało wtedy jako support.

Pytanie: Co myślisz o utworach, do ktorych Alan poprosił Cię o napisanie tekstów?

Odpowiedź: Byłem pod wrażeniem utworów, które Alan przyslał mi, bym nad nimi popracował. Nie było trudno napisać do nich słowa i melodie. Poza tym debatowalismy odnosnie pomysłów Alana dotyczacych tematyki tekstow dla każdego z nich. Musiałem je niestety zaakceptować...

Pytanie: W jaki sposob wyglądała Twoja współpraca z Alanem?

Odpowiedź: Alan podesłał mi schematyczne demo, a ja skomponowalem większość moich pomysłów w oparciu o ten materiał. Potem przyjechalem do Alana i Hepzibah i pomiedzy olbrzymimi ilościami pitego alkoholu zaśpiewalem, co napisałem. Nieco później przyjechalem ponownie i pomiedzy równie olbrzymimi ilościami pitego alkoholu nagraliśmy w studiu Alana moje wokale.

Pytanie: Jak pracuje się z Alanem?

Odpowiedź: Praca w studiu nagraniowym może być bardzo uczuciowym i emocjonalnie naładowanym doświadczeniem - kiedy probujesz być subiektywny i analityczny przy ocenie pomysłów innych, wtedy mogą pojawić się problemy. Alan i ja staramy szanować się wzajemnie w takich okolicznosciach i zawsze mam na uwadze jego zastrzeżenia co do mojej części pracy.

Do czego jednak zmierzam - chcę powiedzieć, ze Alan jest zwykłym nazistowskim gnojem, który nie pozwala nikomu mieć własnego muzycznego zdania. Tylko zartowałem...

Pytanie: Jaki utwór RECOIL podoba Ci się najbardziej?

Odpowiedź: 'Faith Healer'.

Pytanie: Z kim jeszcze, oprocz Alana, współpracowałeś?

Odpowiedź: Z Die Krupps, Impirion, Pigface oraz Caballero.

Pytanie: Jakiej muzyki słuchasz?

Odpowiedź: W tym tygodniu głównie słucham takich rzeczy, jak:

Iggy Pop 'Lust For Life';
Rage Against the Machine 'Rage Against the Machine';
Jane's Addiction 'Ritual de la Habitual';
Tom Waits 'Nighthawks at the Diner';
Lou Reed 'Berlin';
Nick Cave and the Bad Seeds 'Your Funeral, My Trial';
Funkadelic 'Cosmic Slop';
Soundgarden 'Badmotorfinger';
The Rolling Stones 'Beggar's Banquet';
The Jimi Hendrix Experience 'Electric Ladyland';
Television 'Marquee Moon';
Morphine 'Cure For Pain'.

Pytanie: Jakie są Twoje obecne / przyszłe plany?

Odpowiedź: Obecnie studiuję grafike na uniwersytecie w Cambridge. Jak to skończę, planuję wyjechać do Michigan, by tam w The Cranbrook Institute of Arts zdobyć tytuł magistra projektanta. Wtedy prawdopodobnie pojadę do Kalifornii i będę pracował jako projektant. Muzycznie sprawa wyglada tak, że mam swój własny projekt 'Caballero' w Detroit. Poza tym korzystam z seksu, narkotyków i rock'n'rolla jak to tylko jest możliwe (z pewnościa Doug nie powiedział tego zdania tak do końca serio ;-) - przyp. MP).

Pytanie: Co stało sie z Nitzer Ebb?

Odpowiedź: Ostatni raz widziałem się z Bonem w 1995 w jednym z nowojorskich hotelow (tak sądze). Nitzer Ebb właśnie skonczyło trasę amerykanską i planowaliśmy wsiąść do samolotu do Londynu, by wziąc udział w kilku festiwalach w Anglii i Europie. Jednak ja musiałem pojechać do Detroit, ponieważ moja żona właśnie zaczęła przedwczesny poród naszego syna Felixa. Podczas europejskich koncertów wszyscy gorąco debatowali nad tym, jakim to ja nie jestem gnojem - wykorzystałem okazję żeby powiedzieć, ze odejdę jak trasa dobiegnie końca. Mój umysł był właściwie pusty po nagraniu płyty 'Big Hit', ostatniego albumu Nitzer Ebb.

Od tamtego czasu kilka razy dzwoniłem do Bona by spytać się, czy mógłbym dostać troszkę sprzętu muzycznego i nagraniowego Nitzer Ebb, jaki nazbierał się przez lata, jednak najwyraźniej w całości naleźy on do niego. Rzecz jasna powodem, dla którego odszedłem, była obsesyjnie dyktatorska postawa Bona wobec Nitzer Ebb jako 'jego' zespołu.

Pytanie: Co będzie Twoim nadrzędnym wspomnieniem po pracy z Alanem?

Odpowiedź: Jeszcze jedna okazja do wyśmiania Steve'a Lyona.

Pytanie: Mógłbyś opowiedzieć jakąś interesującą anegdotę lub historyjkę o Alanie?

Odpowiedź: Nie dałoby się tego opisać.

Pytanie: Czy chciałbyś dodać coś jeszcze?

Odpowiedź: Alan Wilder to 'control freak' (grający na emocjach maniak).

***