01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
04 recoil wywiady


Faith Mailing List - Alan Wilder Interview
1997

***

ZAGINIONE PYTANIA

Poniższe pytania i odpowiedzi zagubiły się podczas transferu i nie zostały dodane do oryginalnej wersji wywiadu.

Faith: Czy słuchasz jakiejś nowoczesnej muzyki?

Jakie płyty kupiłeś ostatnio?

Czy muzyka pionierska, jak twórczość Wendy /Waltera Carlosa, wpłynęła na Twój muzyczny styl?

Wcześniej oświadczyłeś, że słuchasz Gustava Mahlera, którego twórczość jest bardzo uczuciowa i namiętna. Jaki jest jego wpływ na to, co teraz robisz?

Alan Wilder: Nadal jestem przywiązany to grup, jakich słuchałem kiedy byłem młodszy, na przykład The Beatles, Bowie (sprzed 1980), Hendrix, troszkę Pink Floyd ('Meddle' i 'Dark Side of the Moon'), Roxy Music, Brian Eno, Peter Gabriel, Alex Harvey, Mott the Hoople, Magazine, Television, Ian Dury, Public Image (początki), Kraftwerk, Talk Talk (ostatnie 3 LP's), Cocteau Twins itp.
.
Bardzo lubię wykonawców takich jak K.D. Lang, Jimmy Scott, Julie London, Nat King Cole, Billie Holliday, Arethra Franklin itp. Współczesne grupy jakie lubię to Radiohead, Morphine, Beck, Rage Against the Machine, Massive Attack, Portishead, Soul Coughin', Eels i parę rapowych i dance'owych grup jak House of Pain, Cypress Hill, Public Enemy, Beastie Boys, Juno Reactor, Tresor oraz LFO.

W przeciwieństwie do kompilowanych, popowych soundtracków lubię prawdziwe ścieżki dźwiękowe z dialogami, jak Clockwork Orange (tak, lubię Waltera Carlosa), The Godfather, Taxi Driver, wszystko od Angelo Badalamentiego, Morricone'a, John Barry'ego itp. Nowy soundtrack do filmu Davida Lyncha 'Lost Highway' jest także dobry.

W kwestii muzyki klasycznej szczególnie cenię sobie współczesnych brytyjskich kompozytorów jak Elgar i Vaughan Williams, Walton, XX-to wiecznych twórców jak Berg i Schoenberg, Shostokovich, Mahler, poza tym lubię Gershwina, Barbera, Kurt Weila i minimalistow, np. Reicha, Glassa, Nymana i Wima Mertensa. Lubię również Mike Flowers'a, Margarite Pracatan i, oczywiście, Little Jimmy Osmond.

Posiadam olbrzymią kolekcję płyt zawierającą praktycznie wszystko, co tylko można sobie wyobrazić, więc niemożliwe jest wypisanie wszystkiego. Być może łatwiej będzie mi powiedzieć, czego nie lubię. Na przykład szkoda mi czasu na pozbawioną melodii pub-rockową miernotę mającą czelność porównywać się do klasyków gatunku np. do The Beatles - kto będzie chciał słuchać The Beatles bez ich utworów, bez ich uroku, bez udziału Lennona i McCarhtney'a?

Innym gatunkiem, jaki mnie irytuje (nie chciałbym być postrzegany jako rasista), jest tak zwany soul i R'n'B, sączący się w radiu i w MTV nieskończoność. Najlepszym przykładem są następujące, dziewczęce wykonawczynie - Eternal, TLC, Sisters With Voices, Toni Braxton i każdy występujący 'z gościnnym udziałem DJ Jazzy Jelly Puff Pastry' itp. itd. Żenujące, banalne głosy z wyciem i jękiem na tle debilnie wystylizowanej muzyki, ohydne teksty i przewidywalne, oklepane teledyski zawierające takie same, wypróbowane scenariusze... czy muszę mówić dalej?

Potem jest Mariah Carey, która podjęła się sztuki improwizacji do nieprzyzwoicie ekstremalnego poziomu, gdzie nie zamyka się nawet na dwie sekundy i nie może utrzymać danej tonacji głosu bez przechodzenia w udziwnione wycie (najlepiej zostało to uwydatnione w jej duecie z Boyz2Men). Poza tym wysokobudżetowe ballady z podłożonymi reakcjami publiczności (Celine Dion and on and on and on....)

No i cały ten celtycki rock - Texas, Wet Wet Wet (żaden zespół nie ma tak trafnej nazwy), politycznie uprzedzeni Cranberries i Sinead O'Connor, nie wspominając The Beautiful South, Paula Wellera, Sheryl Crow i wielu, wielu innych...

Faith: Co myślisz o obecnym, nakręconym przez media zwrocie ku muzyce elektronicznej?

Czy słuchasz obecnych grup industrialnych (Nine Inch Nails, Marylin Manson) i co o nich myślisz?

Czy zastanawiałeś się nad zrobieniem kilku industrialnych numerów?

Alan Wilder: Mogę zrozumieć urok rockowo-tanecznej sytezy Prodigy, Chemical Brothers, itp. i jest aspekt ich brzmienia, który doceniam. Wolałbym, aby taki właśnie rodzaj muzyki zaczął się przedzierać niż brit-pop na przykład. 'Setting Sun' (utwór Chemical Brothers - przyp. MP) był całkiem dobrym numerem aczkolwiek moim zdaniem dużo zawdzięczał teledyskowi. Problemem, jaki mnie nurtuje, gdy słucham muzyki, jest brak zróżnicowania dynamicznego i zawartości melodycznej. Takie coś łatwo mnie nudzi, tak więc po paru pierwszych utworach na albumie, gdy zaczyna być to notoryczne, po prostu wyłączam tą muzykę. Nie zamierzam słuchać w kółko tego samego. Lubię Trenta Reznora czego nie mogę powiedzieć o Marylin Manson.

Faith: Czy uważasz siebie jako innowatora?

Alan Wilder: To by było ekstremalnie aroganckie z mojej strony, nie uważasz?

Faith: Czy masz swoje własne studio w domu? Jeśli tak, jakiego używasz hard- i software?

Alan Wilder: Miałem na tyle szczęścia, aby założyć sobie studio w domu, w oddzielnym budynku. Jest tak opracowane i wyposażone, aby przypominało środowisko warsztatowe. Jest ono całkiem duże, ale nie posiada urządzeń pozwalających na tłumienie dźwięku. Nie jest to problemem aż do etapu miksu, kiedy to jestem zmuszony przenieść cały mój sprzęt do innego studia.

Faith: W jakim studiu najlepiej Ci się pracowało?

Alan Wilder: W przeszłości Hansa Studio w Berlinie oferowało świetną atmosferę, PUK w Danii posiadało dobry sprzęt, dużo przestrzeni i niezłego szefa kuchni. Także Olympic w Londynie jest jednym z moich ulubionych. Myślę, że w przyszłości wycofam się z korzystania z innych studiów i udoskonalę swoje własne, tak żebym mógł realizować w nim moje projekty od początku do końca. Poza tym będzie to korzystne z uwagi na obniżenie kosztów oraz wyeliminowanie potrzeby przemieszczania się i związanego z tym zabierania całego sprzętu itp.

Faith: Jakiego sprzętu obecnie używasz?

Jakie keyboardy wykorzystujesz?

Czy lubisz instrumenty Korga?

Czy nadal korzystasz głównie z samplerów EMU, czy może masz jakiś nowy sprzęt, którym jesteś podekscytowany?

Alan Wilder: Obecnie posiadam 36 kanałową konsolę Soundtracs bez automatyki, komputer Macintosh 7600, którego używam do uruchamiania programu Cubase XT jako mojego sequencera, kartę dźwiękową Audiomedia umożliwiającą nagrywanie bezpośrednio na twardy dysk oraz zewnętrzny, 2-megowy dysk, którego używam jako magazyn danych. Samplery, jakie posiadam, to: AKAI 3000, AKAI 1100, E111. Syntezatory: KORG DW100, MIDI moog, OBX, EMS. Procesory efektów: Roland R880, Lexicon PCM70, SPX 901s, Zoom guitar FX oraz bramki i kompresory. Mam również perkusję Yamahy, gitarę Knight'a i parę innych drobiazgów.

Faith: Poza klawiszami i perkusją, na jakich instrumentach jeszcze grasz?

Alan Wilder: Tak naprawdę to nie gram dobrze na innych instrumentach, aczkolwiek w szkole uczyłem się gry na flecie. Wątpię, bym teraz mógł zagrać na nim choć jedną nutę, ponieważ nie grałem na flecie od lat. Gram na perkusji w zadowalającym stopniu. Potrafię zagrać na basie na takim poziomie, w którym zwykle wprowadzam to do samplera - to samo tyczy się gitary.

***


Zobacz także:
01 Unsound Methods
02 Depeche Mode
03 Plany na przyszłość
04 Pozostałe pytania
05 Zaginione pytania