01 News
02 Biografia
03 Dyskografia
04 Wywiady
05 Team
06 Thin Line
07 Photo
08 Artykuły
09 Subskrypcja
10 Księga gości
11 Forum
12 Linki
13 Kontakt
30 TON
04 recoil wywiady


Frequently Asked Questoins
czyli najczęściej zadawane Alanowi pytania

Poniższy 'wywiad' jest skompilowany z najczęściej nadsyłanych przez fanów do SHUNT'owej sekcji Q+A pytań, a także z najczęstszych kwestii pojawiających się w wywiadach z Alanem w roku 1997 i 1998.

Informacje tu zawarte są aktualne na rok 1988 - jak tylko oryginalny FAQ zostanie 'odświeżony', jego zaktualizowana wersja pojawi się także i w tym miejscu.

***

ODEJŚCIE Z DEPECHE MODE

Pytanie: Jakie były prawdziwe powody Twojego odejścia z Depeche Mode?

Odpowiedź: Powodem, dla którego wystosowałem oświadczenie kiedy opuściłem grupę, była próba zwięzłego streszczenia moimi własnymi słowami niektórych przyczyn dotyczących mojego odejścia niż miałaby zrobić to prasa - spekulując nieuchronnie wyciągnęłaby błędne wnioski. Inną korzyścią tego oświadczenia było to, iż w ten sposób mogłem postawić pewną sprawę jasno - nie zamierzam w przyszłości rozwodzić się nad tym, co się stało. Wystarczy stwierdzenie, że rzeczy nigdy nie są tak oczywiste, jak wydają się one być z zewnątrz.

Nadrzędna przyczyną mojego odejścia, ponad wszystkimi innymi, było to, że przez kilka ostatnich lat życie w zespole nie sprawiało mi wystarczająco dużo przyjemności gwarantującej dalsze członkostwo w grupie. Czułem poza tym, że nie było już niczego, co mógłbym osobiście osiągnąć pozostając w ramach zespołu. Muszę powiedzieć, że nigdy nie miałem wątpliwości, że była to dla mnie właściwa, dokonana we właściwym czasie rzecz i że jestem teraz szczęśliwy jak nigdy dotąd, zarówno jeśli chodzi o moje osobiste, jak i muzyczne życie. Moje zaangażowanie w Depeche Mode było dla mnie dobre i jestem wdzięczny za pozycję, jaka dzięki niemu osiągnąłem. Niektóre rzeczy, jakie się wydarzyły, były rozczarowujące, ale nie mam problemów z pozostałymi członkami zespołu. Życie jest zbyt krótkie, by żywić urazy i moja godność nigdy nie pozwoliłaby mi na jawne uciekanie się do tak małostkowych sprzeczek. Jestem szczęśliwy, że Dave wydostaje się z jego dobrze udokumentowanych problemów. Wszystkie prawne sprawy pomiędzy mną a reszta zespołu zostały uregulowane.

Pytanie: Kiedy odszedłeś, czy myślałeś o tym, że to już koniec DM - nie z powodu Twojego odejścia, ale z innych dobrze znanych przyczyn?

Odpowiedź: Nasuwa się na myśl, że odszedłem w związku z oczywistymi problemami Dave'a, ale to nie był powód. Myślałem aczkolwiek, że kontynuacja zespołu zależy od dyspozycji bądź niedyspozycji Dave'a. W ogóle, w tym czasie rzeczy były całkiem ponure.

Pytanie: Czy kiedykolwiek żałowałeś swojego odejścia?

Odpowiedź: Wyrażając się nieśmiertelnymi słowami pewnej wspaniałej kobiety - 'Je ne regret rien'...

Pytanie: Co sądzisz o 'Ultrze' - albumie DM nagranym o Twoim odejściu?

Odpowiedź: Podczas wywiadów udzielanych dla prasy oraz promocji RECOIL dałem jasno do zrozumienia, ze nie wypowiem się publicznie na temat niczego wyprodukowanego przez Depeche Mode po moim odejściu ani też nie pozwolę wciągnąć się w dziecinną rozmowę dotyczącą pozostałych członków. Jestem pewny, że ludzie domyślają się, że postępuję w ten sposób, ponieważ cokolwiek powiem na te tematy, może zostać niewłaściwie zinterpretowane i źle zrozumiane.

Pytanie: Czy jakieś utwory z 'Ultry' zrobiłbyś inaczej?

Odpowiedź: Bardzo ciężko powiedzieć. Oczywiście, płyta brzmiałaby inaczej, gdybym był zaangażowany w jej produkcję, jednak nie mogę powiedzieć jak, ponieważ nie słyszałem oryginalnych dem.

Pytanie: Czy jesteś skłócony z Dave'm, Martinem i Fletchem, czy może jesteście ciągle przyjaciółmi? Czy masz z nimi nadal kontakt?

Odpowiedź: Nigdy nie byłem skłócony z żadnym z członków Depeche Mode - takie stwierdzenie zrodziło się na bazie co niektórych zamieszczonych w prasie materiałów dotyczących 'Ultry'. Ciągle mam dobre stosunki z Dave'm, ostatnio widziałem także Martina na organizowanym w MUTE przyjęciu bożonarodzeniowym (1997 rok - przyp. MP) i chwilkę rozmawialiśmy. Jako że wciąż jestem w pewien sposób zaangażowany w Depeche Mode i będzie się tak dziać jeszcze w przyszłości, ważną rzeczą jest utrzymywanie przez wszystkich dobrych wzajemnych stosunków.

Pytanie: W większości wywiadów Dave mówi, że być może był najbliższym Ci członkiem DM. Czy się z tym zgadzasz?

Odpowiedź: Tak, to prawda. Dave jest bardzo przyjacielską i otwartą osobą, z którą można łatwo dojść do porozumienia.

Pytanie: Co myślisz o DM koncertującym bez Ciebie? Jak myślisz - czy koncerty(chodzi o The Singles Tour - przyp. MP) będą tak dobre, jak na poprzednich trasach, kiedy to przygotowywałeś materiał grany potem na występach?

Odpowiedź: Biorąc pod uwagę wszystko, co wydarzyło się w przeciągu kilku ostatnich lat myślę, że są oni bardzo odważni jadąc ponownie w trasę - nie ze względu na moje odejście, lecz dlatego, że ekscesy Devotional Tour odbiły się na każdym z nas i wątpię, by członkowie DM chcieliby to powtórzyć. Nie mam pojęcia, jak będą wyglądać koncerty.

Pytanie: Czy pójdziesz na jakiś koncert DM podczas zbliżającej się trasy (The Singles Tour - przyp. MP)?

Odpowiedź: Nie jestem pewny. Myślę, że czułbym się nieco dziwnie będąc tam.

Pytanie: Czy rozważyłbyś przyłączenie się do DM na scenie w jakimś charakterze jedyny i ostatni raz?

Odpowiedź: Nie sądzę nawet, że mnie o to poproszą.


LATA W DEPECHE MODE

Pytanie: Jak bardzo ostateczne wersje utworów Depeche Mode różniły się od dem Martina?

Odpowiedź: Niekiedy utwory doznawały wprost drastycznych zmian (na przykład 'Enjoy The Silence'), a czasem były bardzo zbliżone do wersji demo (na przykład 'Shake The Disease'). Prawdopodobnie jest w porządku stwierdzenie, że od 'Violator'a' w górę, ostateczne rezultaty były raczej mało podobne do materiału stanowiącego oryginalne dema.

Pytanie: Czy kiedykolwiek czułeś, że w związku z Twoim znacznym wkładem w strukturę muzyki Depeche Mode powinieneś był być postrzegany jako współautor utworów zespołu?

Odpowiedź: Nie sądzę, by 'lista płac' odzwierciedlała faktyczny stan tego, kto co naprawdę robił, jednak to Martin pisał utwory, więc jest całkiem w porządku, że to jemu należy się tytuł autora piosenek.

Pytanie: Nigdy nie pojąłem tego, dlaczego po płycie 'Some Great Reward' na albumach DM nie znalazły się żadne Twoje utwory...

Odpowiedź: Myślę, że bardziej czułem się zobowiązany do napisania kilku numerów na wczesne płyty DM, niż przyszło mi to samoistnie. Zdecydowanie bardziej wolę skupiać się na czysto muzycznej stronie utworów.

Pytanie: Jaka była rola Fletcha w DM?

Odpowiedź: Myślę, że naświetliłem tą sprawę już wystarczająco przy wielu różnych okazjach.

Pytanie: Jak dużo Andrew w rzeczywistości grał/ śpiewał na żywo?

Odpowiedź: Partie klawiszowe Fletcha zwykle dotyczyły efektów dźwiękowych, natomiast jego mikrofon był tylko podłączony do jego własnych odsłuchów - podczas występów na żywo było to dla Andrew'a bardziej wygodne.


RECOIL + 'UNSOUND METHODS'

Pytanie: Jakich sampli użyłeś na płytach RECOIL?

Odpowiedź: Nie jestem przygotowany na to, by ujawnić wszystkie źródła pochodzenia użytych sampli. Po pierwsze, jest ich zbyt wiele, by je wymienić, a po drugie, pochodzą one zewsząd. Niekiedy korzystam z dźwięków, jakie zrobiłem w przeszłości, zwłaszcza jeśli są to takie brzmienia, które są wystarczająco uniwersalne, by użyć ich w wielu różnych kontekstach.

Pytanie: Co stało się z wydaniem singli z 'Unsound Methods' w Stanach? Czy są plany wydania teledysków RECOIL na CD-ROM'ach?

Odpowiedź: Chciałbym móc dać tobie pełną odpowiedź dotyczącą publikacji wydawnictw RECOIL w USA, ale niestety kontakt - a właściwie jego brak - z Reprise Records jest fatalny. W związku z tym nie mam pojęcia, czy i kiedy single zostaną opublikowane w Stanach. Zaproponowaliśmy Reprise wydanie singla 'Drifting' jako CD-ROM, ale oni olali naszą ideę. Niezależnie od tego wydanie CD-ROM-u uważam za świetny pomysł.

Pytanie: Czy będą jeszcze jakieś single z 'Unsound Methods'

Odpowiedź: Nie będzie już więcej publikacji z tego albumu.


METODY PRACY

Pytanie: Skąd czerpiesz inspiracje?

Odpowiedź: Wpływ na mnie ma dobra muzyka, podobnie jak film, telewizja, gazety - mówiąc ogólnie, życie.

Pytanie: Czy możesz opisać Twoje metody pracy, a w szczególności to, w jaki sposób wybierasz swoich wokalistów?

Odpowiedź: Zaczynam przeważnie od wypróbowanych już brzmień, które wraz z postępem pracy wzbudzają uczucia i zarysowują specyficzny nastrój. Wówczas, metodą prób i błędów, wdrażam kolejne pomysły do czasu, gdy wyłoni się temat, na jakim chciałbym się skupić, podążać w wyznaczonym przez niego kierunku. W tym miejscu zwykle zachowuję pomysł i przechodzę do następnego utworu, aż zbuduję większość ogólnego obrazu. W przypadku 'Unsound Methods' stało się oczywiste, że uzupełnić większość tych pomysłów będą musiały wokale. Mając to na uwadze, doprowadziłem nagrania do takiego stanu, który wytwarzał atmosferę, jaką chciałem osiągnąć i nadawał się jednocześnie do zaprezentowania wokalistom. Muszę wyjaśnić, że mam skłonności do zmiany struktury muzyki, nawet jak wokale zostaną już nagrane i zawsze upewniam się, czy moi muzyczni współpracownicy ufaja mi co do późniejszej manipulacji ich materiałem wokalnym. Rzadziej zdarza się, że każę zmienić słowa napisanego do utworu tekstu. Przy nagrywaniu 'Unsound Methods' zasugerowałem wokalistom tematy, ale dopuściłem także opcję wyboru napisania o czymś zupełnie innym, jeśli tak chcieli. Wszyscy jednak postanowili pozostać przy ramach pracy, jakie wyznaczyłem.

Szukam wokalistów, którzy prezentują ponadprzeciętny poziom i są w pewien sposób unikalni, lub dysponują wyjątkową energią. Siobhan Lynch trafiła do mnie przez swoją kasetę demo - uległem jej desperackiemu głosowi. Zwerbowałem Douglasa McCarty'ego, który pojawił się już na poprzedniej płycie RECOIL i singlu 'Faith Healer', częściowo dlatego, że wiedziałem, iż jego głos będzie odpowiedni dla dwóch numerów na albumie, a po drugie jest on najłatwiejszą osobą na świecie do współpracy. Wcześniej Douglas był polową duetu Nitzer Ebb; po tym, jak grali jako support Depeche Mode na trasach promującej albumy 'Music For The Masses' i 'Violator' staliśmy się dobrymi przyjaciółmi. Na trop Maggie Estep, nowojorskiej poetki, natraifiłem po bezskutecznych poszukiwaniach inteligentnego rappera z interesującym nastawieniem. Choć Maggie nie jest rapperem, to doskonale wpasowała się do ogólnego klimatu i wyraźnie kontrastuje z pozostałymi wokalistami. Natomiast Hildia Cambell udzielała się jako śpiewaczka gospel na depeszowej trasie 'Devotional Tour'.

Pytanie: Co powoduje, ze Twoje utwory są takie mroczne? Czy jest to spowodowane wpływem Twojego otoczenia?

Odpowiedź: To przychodzi samoistnie. Jest to trudne to wyjaśnienia, ale skupiam się na nieprzyjemnych sprawach - sam nie miałem kłopotliwego życia, ale widziałem innych próbujących uporać się z różnymi problemami.


PRZYSZŁOŚĆ RECOIL

Pytanie: Jako że w tym momencie pracujesz nad nowym materiałem, czy będziesz próbować zrobić coś zupełnie innego tym razem?

Odpowiedź: Nie mam tendencji zaczynać od wytyczonych pomysłów - jestem instynktowny, lubię pozwalać każdemu projektowi rozwijać się w takim kierunku, w jakim tylko chce.

Pytanie: Jak daleko jesteś posunięty w procesie nagrywania tego albumu?

Odpowiedź: Właśnie zainwestowałem w nowy system pozwalający mi na kompleksowe nagranie albumu w 'Thin Line' - nie będę musiał przenosić sprzętu do innego studia w związku z dokonaniem mixu. To jednak oznacza, że jestem na etapie nauki jego obsługi, choć idzie mi to całkiem sprawnie.

Pytanie: Jakich wokalistów zwerbujesz na ten album?

Odpowiedź: W tym momencie nie mam żadnych pomysłów odnośnie wokalistów.

Pytanie: Czy rozważyłbyś zatrudnienie Dave'a jako wokalisty na nowym albumie RECOIL?

Odpowiedź: Nie sądzę - to by się chyba 'gryzło'. Bardzo lubię Dave'a , jednak chcę pracować z różnymi ludźmi. A tak w ogóle, czy kiedykolwiek pomyślałeś, ze Dave może nie być zainteresowany współpracą z RECOIL?

Pytanie: Kiedy będziemy mogli usłyszeć nowy album RECOIL?

Odpowiedź: Zdecydowanie nie będzie on wydany do następnego roku.

Pytanie: Czy jest jakaś szansa, że zaśpiewasz na tym albumie?

Odpowiedź: Chociaż potrafię śpiewać, to naprawdę nie czuję, żeby mój głos był wystarczająco dobry jako wokal pierwszoplanowy. Nie wydaje się mi także, ze pisanie tekstów jest moja mocną stroną.

Pytanie: Czy chciałbyś pracować ponownie z Antonem Corbijnem?

Odpowiedź: Myślę, że Anton jest bardzo utalentowany - odegrał ważną rolę w rozwoju image Depeche Mode. Byłoby jednak błędem angażowanie go w RECOIL, ponieważ chcę, by symbolika RECOIL była zupełnie inna niż Depeche Mode.

Pytanie: Czy będzie możliwość udostępnienia wydawnictw RECOIL on-line?

Odpowiedź: Mam nadzieję, że nastąpi to w najbliższej przyszłości. Chciałbym, ostatecznie, uczynić je znacznie łatwiej dostępnymi, jednak jest to troszeczkę skomplikowana rzecz dla mnie do zrobienia - potrzebuję pomocy wytwórni płytowych.

Pytanie: Czy panujesz koncertować z RECOIL?

Odpowiedź: Nie zamierzam koncertować w najbliższej przyszłości z dwóch istotnych względów. Po pierwsze, spędziłem wiele lat będąc w trasie z Depeche Mode i mimo, ze miało to wiele aspektów, które sprawiały mi ogromną przyjemność, to jednak moje muzyczne i osobiste życie, oznaczające harówkę i stres związany z nieustannym podróżowaniem i przebywaniem w hotelach, po prostu przeważają szalę. Po drugie, natura RECOIL, która wymaga angażu wielu zaproszonych wokalistów (niektórzy związani są z własnymi przedsięwzięciami muzycznymi) oraz złożone partie instrumentalne, w dużym stopniu komplikuje zaaranżowanie występów na żywo. Aczkolwiek, nigdy nie mówię 'nigdy', więc zawsze pozostaje jakaś nadzieja... ;-)


RECOIL - OGÓLNIE

Pytanie: W jaki sposób mogę otrzymać Twoje zdjęcie z autografem?

Odpowiedź: Możesz napisać do mnie na adres:

RECOIL Info
P.O. Box 371
Horsham RH13 7YY
U.K.

Pytanie: Czy mogę przysłać Ci moje demo?

Odpowiedź: Interesuje mnie twórczość innych muzyków i zawsze staram się odpowiadać osobiście każdemu, kto pisze do mnie. Dema można przysyłać na podany adres.

Pytanie: Czy jesteś dostępny jako producent?

Odpowiedź: Obawiam się, że do czasu, kiedy zostanie zaoferowana mi naprawdę ciekawa propozycja, nie udzielę się jako twórca remixów lub producent. Chciałbym poświecić cały mój czas i energię przedsięwzięciu, w jakie aktualnie jestem zaangażowany - oznacza to, ze nie jestem w stanie skoncentrować się jednocześnie na więcej niż jednym projekcie. W tym momencie najważniejszy dla mnie jest RECOIL.

Pytanie: Czy rozważyłbyś możliwość udostępnienia niepublikowanego dotąd materiału RECOIL, jak na przykład utworów demo, wstępnych mixów czy nie wydanych remixów na stronie Shunt?

Odpowiedź: Mam w sobie zbyt wiele z perfekcjonisty, by pozwolić ludziom słuchać moich 'bazgrołów'.


OSOBISTE

Pytanie: Jakiej muzyki lubisz sobie posłuchać?

Odpowiedź: Nadal słucham grup, których słuchałem, gdy byłem młodszy - należy do tego grona The Beatles, Bowie (sprzed 1980), Hendrix, Pink Floyd ('Meddle' i 'Dark Side of the Moon'), Roxy Music, Brian Eno, Peter Gabriel, Alex Harvey, Mott the Hoople, Magazine, Television, Ian Dury, Public Image (początki), Kraftwerk, Talk Talk (ostatnie 3 albumy), Cocteau Twins.

Bardzo lubię wokalistów jak K.D. Lang, Jimmy Scott, Julie London, Nat King Cole, Billie Holliday, Arethra Franklin.

Współczesne grupy, jakich słucham, to Radiohead, Morphine, Beck, Rage Against the Machine, Massive Attack, Portishead, Soul Coughin, Eels i kilka rapowych i dance'owych grup jak House of Pain, Cypress Hill, Public Enemy, Beastie Boys, Juno Reactor, Tresor, oraz LFO.

Ścieżki dźwiękowe: Clockwork Orange, The Godfather, Taxi Driver, wszystko od Angelo Badalamenti'ego, Morricone, John'a Barry'ego.

W kwestii muzyki klasycznej szczególnie cenię sobie współczesnych brytyjskich kompozytorów jak Elgar and Vaughan Williams, Walton, XX-to wiecznych twórców jak Berg and Schoenberg, Shostokovich, Mahler, poza tym lubię Gershwina, Barbera, Kurt Weila i minimalistów, np. Reicha, Glassa, Nymana i Wima Mertensa. Lubię również Irish and Cajun, Mike Flowers'a, Margarite Pracatan i, oczywiście, Little Jimmy Osmond.

Posiadam olbrzymią kolekcję płyt zawierającą praktycznie wszystko, co tylko można sobie wyobrazić, więc niemożliwe jest wypisanie wszystkiego.

***